Djurlivet på Nyänget

Inte nog med alla djur vi själva har, vi får ofta besök av många andra djur också. En del mindre trevliga, som de där storråttorna som härjade runt i hönshuset för någon månad sen.

Men när vi kom hem från Svalbard hade herr Rödstjärt flyttat hit, han bor någonstans i närheten här och förmodligen har han sin fru där också.
Jag är jättedålig på att veta vad det är för fåglar jag ser, men svågern kunde tala om för mig och jag kollade i fågelboken och googlade också för säkerhets skull.
Trevlig kille verkar han vara i alla fall rödstjärten!

Han flyger runt kring huset och sätter sig ofta på välkommenskylten, bara några meter från brokvisten.
Han är inte speciellt skygg.
Väntar med spänning att få se hans fru och de troliga ungarna som han har någonstans, för han verkar jäkta på med att samla mat, som han flyger iväg med.

3 svalpar har vi ute i lagår´n och några till borta vid stallet och även vid ladan.
Ingen av dom har jag lyckats få på bild...ännu.


Inte speciellt rolig påhälsning är av grannens djur. Dom har en förmåga att dyka upp
på våra ägor ständigt och jämt.

Dom visar ingen som helst hänsyn, utan trampar glatt på utan att bry sig om vårt
potatisland, bärbuskar och jordgubbsland.
Attans kossor!!!

Ikväll small det till rejält i köksfönstret bredvid mig.
Jag trodde först det var någon som sköt eller kastade en granat eller nåt! =)
Men när jag slängde min skrämda blick ut genom fönstret såg jag dun som flög i luften.
Karlsson gick ut och tittade och vad tror ni han fick se???


En järpe?!?

Den stackarn måste ha varit totalt desorienterad.
Jag har då aldrig sett någon järpe vid bebyggelse förut, det är ju ganska ont om barrskog där. 
Däremot ute i skogarna jag sett dom.

Fönstret då, jo det klarade sig!
Vilken tur att jag inte putsade dom idag utan ska göra det i morgon! =)


Kommentarer
Postat av: AnnaE

Är det bara djuren som lever här?! :P Hihi... Kram!

2011-07-22 @ 13:08:12
URL: http://annispannis.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0