Safari...igen!

Igår åkte vi ut på safari igen. Den här gången åkte vi mot Jämtgaveln.
Tyckte att vädret var som gjort för att få se massor av djur. Första djuret som dök upp var en räv, men den hade så attans bråttom att vi inte ens hann tänka kamera.

Vid kanjon stannade vi för att kika ner på vatteflödet och då visade sig den här:



En fjällvråk, som inte blev allt för glad över vårt besök. Som tur var lät vi Roj stanna inne i bilen. Vråken cirklade runt oss och gav ifrån sig ett varnade skri. Troligen hade hon nog några ungar i närheten.

Efter att ha varit en bit upp i Jämtgaveln vände vi och styrde färden mot annat håll. Jag är urusel på vädersträck så jag har inte en aning om vilket håll vi for??? Men vi åkte åt motsatt håll i alla fall.

Vid Pontusborg stannade vi och kikade på timmerrännan. Det rann (forsade) rejält där.



Färden fortsatte och någonstans vid Skinnsjön eller var det nu var kunde jag fota den här vackra tjäderhönan, som gick och pickade vid vägkanten.



Vi gjorde en avstickare upp till Marktjärn också, men där fotade vi inte något den här gången. Vi lär nog fara dit igen någon gång när det är skönare väder.

Ja, vi fick ju se lite i alla fall, men tyvärr inga större djur som älg och björn. Men säkert, som Amen i kyrkan, så var det nog flera av sådana som såg oss när vi åkte förbi.


Kommentarer
Postat av: Guben

Först åkte vi norrut från Borgsjöbyn, sen åkte vi västerut mot Värsjön, där svängde vi söderut längs Avavägen. Där vände vi och åkte tillbaka norrut/österut mot Pontusborg, för att sedan vika av mot nordväst vid Skinnsjön till Marktjärn... (-:

2010-05-25 @ 07:49:27
Postat av: Kerstin

Vilka fina bilder från er safari! Vi var ute ikväll och allt vi såg var duvor och en tjäderhöna. Kameran den låg dock hemma i tryggt förvar.



Tack för tips till nya vägar att åka och spana!

2010-05-25 @ 22:20:03
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: Karin

Vad kul ni har som är ute och spanar på skogsvägar!

(Visst funkar det bra utan "väderstreckskoll"?)Bara jag i familjen som tycker det är kul så det blir inte så ofta. Kerstin (här ovanför)och jag har varit ut någon gång men inga vilda fick vi se!

Ha det fint/Karin

2010-06-06 @ 15:16:22
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Märit

Hej Kerstin och Karin!

Det är mysigt att åka ut och kika efter djur. Jag får ofta åka på helt främmande vägar. Sambon har varit överallt, tror jag. Och det är tur att han kan vädersträck annars skulle jag behöva ha full koll om jag tar av till vänster eller höger annars kom jag nog aldrig hem igen =). Men det är inte alltid vi får se några djur annat än skogsduvor. Vi brukar också göra stopp vid speciella ställen, som t ex. för att titta på någon gammal gård eller blomma eller sten. Ja det finns massor av intressanta saker att se.

Ha det gott båda två!

2010-06-08 @ 13:06:05
URL: http://torparsambo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0