Helg igen!

Tänk vad veckorna går fort! Tyckte att det nyss var helg!
Maten jag gjorde ifredags hade jag tänkt göra igår, men insåg att när morgondagen kommer är jag säkert sugen att laga nåt annat. Så det blev lördagsmiddag på fredag och det gick hur bra som helst.



Till förrätt friterade jag räkor. Jag hade en påse med frityrmix som jag använde. Räkorna var vanliga stora, som jag skalade och la i smeten. När oljan var tillräckligt het la jag ner räkorna och där fick dom ligga till de blev gyllenbruna. Jag hade lite funderingar hur jag skulle servera dom, jag ville inte hälla såsen (sweet chili sauce) på tallriken och några riktigt små skålar har jag inte. Men, så kom jag att tänka på mina frukosttallrikar. Det är tur att Tradera finns för där har jag fyndat två jättefina tallrikar för liten penning. Där ägget är tänkt att vara funkade det perfekt att hälla i såsen. Serverade räkorna med skivad gurka, strimlad grön paprika och några äppelklyftor från äpplet som jag köpte på macken i Lycksele. Det här blev en jättegod förrätt och jag kommer att göra den fler gånger.




Varmrätten blev en ugnskokt/stekt hokifilé, pressad potatis och en vitvinssås med räkor i och som tillbehör strimlad morot och gurka. Och tallrikarna har jag förstås köpt på Tradera. :D




Inte världens bästa bild, men Karlsson tröttnade väl lite på mig!
Efterrätten, Tiramisú, har jag aldrig gjort förut. Och ända fram till vårmässan i Sundsvall hade jag heller aldrig ätit det. Men på vårmässan fick vi smaka och det var riktigt gott.
Recept hittade jag på nätet. Det fanns massor av olika varianter men det här använde jag mig av fast jag halverade det:


Tiramisú
24 Savoiard-kex (Ladyfingers)
3 dl starkt kaffe
4 ägg
1 dl socker
400 g Mascarpone
6 cl marsalavin
3 msk kakao

Välj ut en form med kanter som rymmer ett lager av 12 kex. Doppa undersidan av 6 kex i kaffet. Lägg dom med kaffesidan neråt i formen. Dela upp ägen i vitor och gulor. Vispa gulorna med sockret tills det blir ljust och pösigt. Blanda ner spriten och Mascarponeosten. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i ostblandningen. Bred ett täcke av hälften av blandningen över kexen i formen. Lägg ett till lager med kaffedoppade kex och toppa med resten av ostblandningen. ställ i kylskåpet i minst 2 timmar. Sikta över kakao innan serveringen.

 

 


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Jag håller med om att veckorna går fort. Alldeles för fort. För att inte tala om helgerna. Är det verkligen både lördag och söndag?? Vilka fina tallrikar du har fyndat på tradera! Där kan man verkligen hitta ett som annat!

2010-05-09 @ 20:56:49
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: Märit

Veckorna består mest av måndagar och fredagar nu förtiden...tecken på ålderdom...eller?

Älskar att titta runt på Tradera. Det är kul med matlagning men minst lika kul att servera maten fint. Man äter ju även med ögonen.

2010-05-09 @ 21:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0