Kanske i skrivartagen?

Nu är det längesedan jag skrev nåt här. Men det har inte känts så lockande, det blev ju bara skrivet om tråkigheter!

Men nu tror jag att vindarna har vänt (peppar, peppar...)

I höstas tog ju Dagmar växthuset, som flög all världens väg så då kändes det inte roligt, vi hade ju bara använt det en säsong.
För några månader sedan beställde vi ett nytt och denna gång inget växthus i glas då vi plockat ihop en traktorskopa full med glas och ändå ligger det säkert kvar mycket, mycket mer. Men Karlsson ska plöja där nere där det stod så kanske det försvinner ner i myllan.



Nu är det ihopbyggt och det är i kanalplast, jag vägrar ha ett i glas (konstigt!) och vi har placerat det vid huset där det förhoppningsvis är mindre vind. Idag har det ju stormat rejält och det har ju stått kvar. Karlsson har slitit på duktigt. När jag skulle beställa ett tyckte han att vi skulle köpa ett större än det vi hade tidigare.
Så nu har vi ett 10 kvadratmeter stort växthus.



Det kommer att finnas plats för att sitta och må gott härinne!
Invigde i lördags "mittpådagen" med fika tillsammans med svärföräldrarna och på kvällen satt jag och smuttade på ett glas vin. =)
Söndagens morgonkaffe intogs givetvis här.
Under söndagen gjöt vi mittgången och här var vi väldigt kreativa! Klinkersplattor och bottnar från glasflaskor.
Ska fota bättre sedan när jag har städat undan och torkat rent plattorna.



På motsatta sidan har Karlsson byggt en långbänk, med plåtskivor som går att ta bort.
Tanken är att småplanten ska få samsas där innan permanent plantering. När det är det dags för plantering tar vi bort plåtskivorna och ställer hinkarna med tomatplantor under, då har vi bra uppbindningshjälp till att börja med också.
I laven på kortsidan ska jag plantera ner mina vanliga gurkor och djungelgurka.
Sen ska jag ha några plantor av chili och paprika.
Jag ska ju få plats att må gott här inne, INTE plantera ihjäl mig!!!
Den mörka skivan på väggen till vänster om dörren sitter det kontakter på,
så det finns el därinne och nere vid golvet på höger sida är det draget för vatten.
LYCKLIG!!!

------------------------------------

Nykomlingar på Nyänget

I april kläcktes lite ägg här, det blev 20 kycklingar som nu bor granne med storhönsen. Sen la vi in ytterligare ägg. Så i mitten av april kläcktes först hönskycklingar, 8 stycken blev det av 9 ägg (bra utdelning) och dom bor i en stor bur ute i hönshuset. Därefter var det 4 vaktlar som såg dagens ljus men tyvärr överlevde ingen av dom. Ska göra ett nytt försök senare och läsa på bättre hur vi ska göra. Sist kläcktes 4 ankor. Ällingarna (vet inte än vad som är honor och hanar) bor i en jättestor bur ute på gräsmattan!



-----------------------------

Kanske, kanske jag är i skrivartagen i morgon igen...eller nästa dag...eller nästa =D


Kommentarer
Postat av: Elin

Yaaay! At last! :D

2012-05-15 @ 07:05:27
URL: http://www.storsvart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0