Detta har hänt...

Jaha, så bidde det ett litet lamm igen då...
Vi trodde att det var färdiglammat för i år. Vi släppte in baggen till tackorna lite tidigare i år för att lamningen skulle komma igång tidigt. Men där bedrog vi oss. Första lammet Froste föddes 23 februari i -32 graders kyla (missberäkning från oss) hans två syskon dog. Sen fick vi vänta och vänta. Men till sist satte det fart, så på lammvisardagen hade vi 17 lamm, 11 tackor hade lammat. Sen blev det ett litet hopp tills lilla Isabell fick tvillingar den 13 april.


Goa Isabell med sina telningar.
Med de här lammen hade alla utom två tackor lammat och med det hade vi 23 lamm. 
Så vi har helt klart trott att det här var de sista.

Till vår överraskning fanns det den 4 maj ett till litet lamm, tacka 22, Spräckelfia hade fått sitt allra första lamm.


Spräckelfia och hennes lamm.

Den 23 mars födde Svartnos trillingar och det har sett ut att gå bra. Men ullen lurar en och lamm är ganska skygga, så vi har väl inte varit nog observanta, ett av lammen fick tydligen inte nog med mat.  När vi upptäckte det började vi stödmata ungen och hon var så pass gammal också att hon knaprade hö och drack vatten. När de blir undernärda har de svårt att ta sig upp på benen och den lilla kraken låg hela tiden.
Eftersom vi skulle åka bort skulle sonen se efter djuren och han tog med sig lammet hem, 
hon fick bo på hans inglasade balkongen.

Sonen började träna henne att stå och röra sig samt börja gå .
Vi köpte D-droppar
också och det verkade fungera.


Helgen efter vår Byskeresa fick lilla Signe vara hos oss.
Hon stapplade omkring men klarade sig väldigt bra.
Här har hon sällskap av Roj, som fick agera barnvakt medan jag städade.


Förutom hö och vatten får hon en flaska med välling några gånger per dag.

Som att 24 lamm inte vore nog!
Lilla Smulan (mitt flasklamm för två år sen) fick en liten lammunge!
Nu är det 25 lamm!!!
Hujedamig!!! Ett väldigt sjå att försöka räkna de små rackarna och dessutom få antalet att stämma.

Förra helgen flyttade vi fåren på bete. 16 tackor och 24 lamm går nu omkring på mycket stora ytor. Baggen Ullrik är fortfarande hemma och lilla lammungen Signe finns också nere i stallet. Innan vi åker till Svalbard ska hon få komma ner till de andra fåren.

---------------------------

Förra veckan åkte jag och Karlsson ner till Hälsingland för att hämta hem våra havtornsplantor.


Det blev 4 stycken Mary...


...och 1 Rudolf.
Nu får vi hoppas att Rudolf gör sitt jobb så att tjejerna kommer att trivas!

---------------------------

Ett halvt sekel av mitt liv har nu gått !

I måndags skedde det!
Jag var ledig bara för att det kändes så himla bra att få vara ledig en måndag.
Jag hade inte räknat med att få så värst med besök då, för det är på lördag jag ska ha lite kalas.
Men jag hann inte äta middag förrän kl halv 9 på kvällen.
Från klockan 11 till 20 var det folk här hela tiden.


Många fina blombuketter fick jag!

I tisdags hade jobbarkompisarna "totat ihop" en fin huvudbonad till mig (bild kommer senare)
+ att jag fick en flaska skumpa och den här mycket fina buketten:


Cecilia hade plockat blommorna hemma i sin trädgård

Idag blev jag och två av mina arbetskamrater (som också fyllde halvsekel) uppvaktade av resten av arbetskamraterna. Vi tillbringade några timmar på Ponderosa.

Förresten, det kan väl inte vara så vanligt att 3 av 10 anställda på en arbetsplats fyller 50 år inom loppet av 2 månader???

Vi fick en varsin jättefin blomsteruppsättning!


På lördag blir det partaj!!!





Kommentarer
Postat av: Kerstin

GRATTIS!!!!



Spännande med havtornsbuskarna. Lycka till!

2011-05-23 @ 20:39:44
URL: http://mindag-k.blogspot.com
Postat av: Märit

Tack Keratin! Jag har varit lite dålig på bloggandet ett tag (alltsom oftast mellan varven) men ikväll hände det i alla fall.

Tack för grattiset! Ja, nu har jag också blivit vuxen =)

Ja, det är spännande med havtorn och det var minsann både spännande och intressant och tänkvärt att besöka säljarna!?!

Men jag gör nog om det nästa år igen för att utöka. Plantorna har tagit sig riktigt bra. Herr Rudolf börjar också bli grön men han borde nog klara en och annan köldknäpp, ryssättling som han är =).

2011-05-25 @ 21:41:01
Postat av: KarinW

Grattis i efterskott Märit! Här har man missat massor! Hoppas ni tar er iväg på resan , jag ska hålla tummarna! Kul med havtornen, jag ska kolla in dina ordentligt innan jag skaffar några.

2011-05-26 @ 22:31:55
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Märit

Tack Karin, man kan ju inte hålla reda på allt =).

Vulkanen verkar ha lugnat ner sig så vi kommer nog iväg. Du får komma och inspektera mina havtorn emellanåt, du är så välkommen.

2011-05-27 @ 05:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0