Framtiden...i växt- & människoriket!

I det förra inlägget blev mest skrivet om mat och vad vi har gjort för att klara oss till nästa års växtsäsong.

Men jag har ju gjort lite annat också. :D

Bl a var jag och en kompis på kurs i "Yrkesmässig odling av udda bär". Och det var en mycket intressant och givande dag om än väldigt lång. Men vi hann med mycket och vi fick träffa många trevliga människor att utbyta erfarenheter med. Inte gjorde saken sämre att vi vistades i Alfta på Alfta Quren (fd Alfta Rehab). Där tillbringade jag 4 veckor drygt 1 år efter bilolyckan. Min kompis har också varit där vid ett tillfälle, så det blev ett kärt återseende av det gamla huset och också känna igen en hel del av personalen. Nog om det, vad var det vi fick lära oss då, undrar du kanske?

Jo, kursen skulle bidra till att fler vågar ta steget och starta odling av lite mer udda sorters bär. Eller helt enkelt bara få mer kännedom om bären och hur man bäst håller ogräset i schack och hur man odlar ekologiskt.
Kirsten Jensen,  rådgivare från länsstyrelsen i Västergötland som höll i kursen, var otroligt duktig men ack så jobbigt det blev på slutet av dagen när både hon och vi var trötta. Hon är danska så på slutet förstod man inte allt hon sa!
Men vi fick tjocka kompendier om de olika sorterna så det är bara att läsa på.
Bären vi fick lära oss om var:



                      Havtorn                  och                   Saskatoon
Bilden på havtorn har Anki Tjernberg tagit och hem till henne gick vi för att titta på hennes odling, som var tre år gammal. Första säsongen inga bär (ca 30-40 buskar), andra säsongen 5 bär och i år 66 kg!!! 

        

                  Rosenkvitten                     och                         Aronia
Till min förvåning visade det sig att lilla mamma har några buskar av Aronia, så dit beger vi oss självklart till våren och "stjäl" lite av henne.

Förutom dessa bär pratade vi också om krusbär och rabarber.

Som jag skrivit om förut så har jag redan innan den här kursen beställt havtornsbuskar, som levereras i maj. Det tråkiga är att jag måste vänta så länge innan jag kan skörda.

Här i dagarna fick jag inbjudan till en annan kurs. En kurs om ogräshantering i grönsaker och jordgubbar. Skulle ha varit väldigt intressant att gå på, men det är i slutet av denna månad och lite långt att åka. Men det kanske dyker upp fler kurser senare.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

I söndags var vi bjudna på dop.



Lilla miraklet Ella fick sina fina namn; Ella Karin Julia. Här på bilden syns prästen, pappa Jonas med Ella i famnen, som gärna vill tvätta händerna i dopfunten, mamma Matilda, och Ella´s morbror Markus.




Fyra generationer Karin. Lilla Ella, mamma Matilda, mormor Maggan och gammelmormor May-Brith.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ha det gott! Jag ska försöka bättra mig och skriva lite oftare i bloggen!





Kommentarer
Postat av: Kerstin

Va spännande med den kursen. Menar du att det går att odla havtorn här? Spännande!!!! Ska visst vara svårt att skörda havtorn. Så kul att få höra mer om hur buskarna kommer att trivas här! Aronian känner jag igen-är de ätbar? Berätta mer!

2010-11-02 @ 22:34:36
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: Märit

Ja då, Kerstin, det går alldeles utmärkt att odla här. Vilt växer den idag utmed norrlandskusten och i Bohuslän. Men man får tänka sig för innan man planterar. Aronia är rätt så smaklösa men tillsatt till andra bär går det bra att använda den, om inte annat så för färgens skull.

2010-11-03 @ 18:50:46
Postat av: KarinW

Ja jag säger som polarn Kerstin, vad spännande! Havtorn och aronia skulle vara kul att testa men kör först du så kan du lära oss sedan. Hade havtorn i en fruktsallad i helgen som blev jättegod!

Fint med dop, ojojoj!

Sköt om dig/Karin

2010-11-08 @ 20:56:43
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Märit

Karin, vi håller redan på att förbereda för odlingen. Den blir småskalig till att börja med, för att testa. Några av hönsen kommer att få bosätta sig i odlingen också, för havtorn tycker INTE om ogräs men det gör ju hönsen. Lovar att hålla er à jour om vad som händer med den.

Dop är fint och med tanke på att den här tösen var en liten liten pytte på knappt 700 gr när hon föddes var det extra fint o roligt!

Ha det gott!



2010-11-09 @ 05:43:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0