Novemberpysslor

Hösten har börjat ta ut sin rätt och jag känner mig allmänt trött. Men snart ska det väl ändå vända, bara det blir lite mera snö och advent med alla sina ljus så kommer det att kännas bättre.
Under tiden sysslar jag med lite av varje, t ex:



Ikväll blir det biodlarkurs.
Det ska bli intressant att få lära sig lite om det. Är det inte allt för betungande eller svårt ska vi, jag och Karlsson, försöka oss på med det. Det blir toppen för all annan odling som vi har och tänker oss att ha framöver.

--------------------------------------------

Vad annars sysslar vi med här på Nyänget???
Tja, jag har börjat komma igång med lite släktforskning, bara för att det är så spännande. Har blivit tillfrågad om att hålla kurs men jag har gjort det i så många år nu och börjar tröttna på att "harva" samma sak varje gång. Visst, det är jättekul och jag lär mig massor själv också och det är roligt när det är deltagare med som har anor från någon annanstans än vår kommun, men nu tycker jag att det är dax för någon annan att ta över kursledarpinnen.



Jag forskar mestadels via datorn. Det finns en hel del program (en del gratis andra svindyra) att alternera mellan. Ibland åker vi till landsarkivet för att läsa i originalböckerna.

 Jag kan tänka mig att forska åt andra också (för en liten penning). Det är ju inte alla som tycker att dom har tid/lust/kunskap men ändå gärna vill veta vilka anfäderna var, då är det ju förnämligt att kunna ta hjälp. Det blir visserligen inte samma sak, som om man forskar själv för under forskningens gång lär man "känna" hela högen och får en helt annan bild av vem människorna bakom namn och årtal var.

Ja, ja, det var det lilla som händer här hos oss.
Nu är det dags att ta itu med middagen.

Ses snart igen! Ha det gott!



Kommentarer
Postat av: Stubblejumpin'Gal

I did not know you were a skilled genealogist (?), Marit. Lucky you!

Also are you and Lasse just beginning to raise bees or have you had bees before?

On the weekend when Scott and I went out for lobster I learned (from the man I buy gallons of honey from) that he "puts them to sleep" for the winter by giving them a drug to stop them from having diarhea!

As they say, "you learn something new every day."



Jag visste inte att du var en skicklig släktforskare (?), Marit. Lucky you!

Också är du och Lasse början bara ta upp bin eller har du haft bin förut?

På helgen när Scott och jag gick ut för hummer jag lärt mig (från mannen jag köpa litervis med honung från) att han "sätter dem att sova" för vintern genom att ge dem ett läkemedel som hindrar dem från att ha diarhea!

Som de säger, "man lär sig något nytt varje dag."

2010-11-16 @ 19:02:15
URL: http://goldengrainfarm.blogspot.com
Postat av: Elin

Vill du släktforska åt mig? Du får en femma för "besväret".. ;) Hihihi....



Bin... Det är ju gott med honung, men man får ju springa som bara attan om man råkar reta upp dom! :D Been (Hahahahaha) there, done that...

2010-11-16 @ 19:17:41
URL: http://storsvart.blogspot.com
Postat av: Lasse

Kathy. We dont have any bees before. We go to the "education" just to learn and mostly to see if we got the time to be beekeepers. It seems to be some job with bees at the same time as the heyharvest.

Elin! You are used to run fast with an angry father in your back, so some small bees cant be any problem (-:

2010-11-17 @ 21:30:36
Postat av: Elin

Hahaha! True, true... ;)

2010-11-18 @ 06:09:22
URL: http://storsvart.blogspot.com
Postat av: KarinW

Bin låter intressantare än släktforskning, jag har 0 koll på min släkt.

Ha en trevlig helg Märit/Karin

2010-11-19 @ 19:07:36
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Märit

Kate, jag och Lasse släktforskar mycket. Det här med bi-odling funderar vi på att börja med!

Elin, självklart forskar jag åt dig för en femma (per ana/namn)

KarinW, släktforskning är intressant, mycket till och med! Det här med bina är nåt vi (eller Lasse egentligen) funderat på. Och jag inser att det är kanske inte så dumt med tanke på våra framtida odlingar!



Ha en trevlig helg alla!



2010-11-20 @ 20:04:27
Postat av: Kerstin

Kul med släktforskning! Kommer ihåg när jag gick på kurs med dej! Kanske jag skulle forska vidare nu när det finns på datorn också.



Gillar din blogg så därför får du en utmärkelse av mej!



Ha det så bra!

2010-11-21 @ 14:01:15
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: Märit

Ja, Kerstin det är kul med släktforskning. Jag hade alldeles glömt bort att du gått på kurs för mig! Nu är det ganska enkelt via datorn man behöver inte vänta på att mikrokorten ska dimpa ner i postlådan.



Jättetack för utmärkelsen jag fick av dig, ska funder om det är någon fler som är värd den! ;-)



2010-11-21 @ 20:23:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0