Veckan som varit sedan sist!

Som jag skrev tidigare idag har det varit lite att stå i sedan jag skrev den 14:e.
Lammungarna har börjat komma så det blir en hel del traskande ner till fårhagen för att se om det kommit några.
Måndagen förra veckan började det (exakt samma datum som ifjol), det var min gotacka "Vitnos", som blev först ut i år. Hon fick två stycken men tyvärr klarade sig bara ett, en vit bagge. Idag är den rackarn  1 veckan och det är full fart på honom.



Sen blev det väntan. I onsdags kom två till men tyvärr klarade dom sig inte. Den tackan har inte fått något lamm tidigare och något gick snett. Det är sånt som händer. Det är tråkigt och ledsamt.

Igår hade vi besök av några med barn, som ville titta på fåren, lammet och även kycklingarna (varje år vallfärdar barn hit till oss för att beskåda de små underverken). Medan vi var nere i hagen och hälsade på, stod en tacka inne i stallet. Sambon kikade in och såg att det var dags för henne. Vi lämnade hagen för att hon skulle få lugn och ro. Besökarna åkte hem och vi gick ner för att fodra fåren. Då! hade Doris fått två svarta små baggar.



Redan idag på eftermiddagen började de göra försök med att busa och leka med sin vita kompis!

Ingen av dom har fått något namn ännu. Någon som har förslag??? Jag brukar ge dom namn även fastän de inte kommer att bli kvar hos oss. Många av tackorna har namn. Storbaggen heter Berra Bus, sen har vi tackorna Vitnos, Grållan, Doris åsså Smulan förstås. Henne flaskmatade jag förra året när hon föddes. Jag tror inte hon kommer att få något lamm i år, men man ska aldrig säga aldrig.


Vad mera har då hänt denna vecka? Tja, förkyld igen!!! Fredag och lördag var ingen höjdare precis!
OCH, visst ja!
Den största händelsen av alla denna vecka, (för mig och sambon i alla fall) är denna:
Vi har fått preliminära bokningsbekräftelsen på höjdarresan! Nu är depositionen inbetald och klar och det blir till att invänta juni 2011.
Vad då? Undrar ni nog.

Titta här ska ni få se!




Precis! Dit ska vi! Den 5 juni 2011 landar vi på Svalbard! Då, 2011, är det 40 år sedan jag började längta dit. Och det är ju inte helt fel att det blir just detta år heller. Jag råkar ju fylla jämna antal år bara några veckor innan avresan!


Kommentarer
Postat av: Karin W

Men hjälp vilka gulliga lammungar! Förstår att du har massor att stöka med. Gissa om jag funderat vart du bor och jag trodde Fränsta ända tills du skrev, en mil från Ånge. Men du vilken resa att längta till för er båda!

Ha det fint/Karin

2010-03-23 @ 21:57:53
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Märit

Ja, Karin dom är gulliga! Och när dom börjar skutta omkring och leka är det härligt att titta på dom! Här på Nyänget är det fint att bo. NÄR man slipper få koblajjor på gården! (Nej, vi har inga kor). Den här resan har jag längtat efter sen jag var 10 år och nu ska den äntligen bli av! Kryssning runt Svalbard i 8 dagar med flera landstigningar per dag.

2010-03-24 @ 07:23:08
URL: http://torparsambo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0