Växtriket

Efter att ha stökat undan middagen för oss tvåbenta och dom fyrbenta så var det dags att ta itu med trädgården, eller det som förhoppningsvis kommer att bli en sådan. Vädret var ju som gjort att påta i jorden och järn-nättera ska ju var över nu så då är det ju riskfritt att så och plantera sägs det. Och vem vet när vädret tillåter det nästa gång?! Men erkänner villigt att det blev en aning varmt och svettigt!

 

Vilken tur att jag har Karlsson! Han är jätteduktig på att gräva och gör precis allt vad jag ber om!!! =O)




Melker ville vara med också, och han tyckte det var jättekul att gömma sig bland pallkragarna!



Efter jordgubbarnas flytt var det dags för att så i pallkragarna, som vi la ut. Vi fyllde dom med tidningspapper, sedan åkerjord och sist planteringsjord. Sen var det bara att så.
I år blev det morötter, dill, persilja, broccoli, squash och sockerärter. Tomater och sallad har jag uppe vid huset.  Nu är det bara att hålla tummarna att vädret blir någorlunda i sommar =bättre än ifjol och att det gror som det ska.



Så här ser det ut nu. Inte precis vackert men det kommer säkert att se bättre ut senare. Jordgubbarna ser ut som om dom tänker dö på fläcken men dom är vana att bli flyttade och delade så det kommer säkert att gå bra den här gången också!


Visst ja! Måste ju visa den här stackarn, som lever sitt karga liv ute på våran gård. Hur den/han/hon har lyckats slå rot där är för mig en gåta???


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Ja nu gäller det att hitta dom soliga dagarna för att plantera. Satte lite frön i mina pallkragar också i veckan. Nu får vi hålla tummarna för en lagom solig och lagom regnig sommar;=)

2010-06-11 @ 07:19:14
URL: http://mindag-k.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0