Sjukdom och syltning

Idag har vi inte varit ute på vägarna nåt. Karlsson har varit och förberett för ny fårhage och jag har just inte gjort någonting, i alla fall inte på förmiddagen. Vid 14-tiden var jag i alla fall tvungen att sätta mig i bilen för en tur upp till Ånge.
Vaknade i morse med ögoninflammation/infektion och insåg att NU måste jag nog få komma och hälsa på farbror eller tant Stetoskop.
När jag ringde, sisådär vid 11-tiden, fick jag raskt veta att har man haft örvärk och det har värkt sönder bör man allt kontakta VC. Har det, som i mitt fall, varit värk och värkt sönder i bägge öronen SKA man ABSOLUT kontakta VC.
Vari satt problemet??? Jag kontaktade ju dom???
Jag fick komma in ganska omgående och när farbror Stetoskop kom in suckade jag (tyst, tror jag, jag hör ju inte). Det var läkaren vars för- och efternamn börjar på bokstaven S, som klev in i undersökningsrummet. Han började prata men jag såg bara hur munnen rörde sig och antog att han sa något till mig. Jag bad honom, vänligt, att prata högre för jag hör väldigt illa just nu.
Han undersökte mina öron och tittade i halsen, undersökte öronen igen och undrade om jag inte hade ont? Nej, sa jag det gick över när det gick hål på trumhinnorna. "Jamen, har du inte feber?", nej sa jag, det har jag inte och har heller inte haft. "Du måste väl ha ont i öronen?", NEJ! (hade jag lust att skrika), jag har inte ont i öronen.
"Jaha, och så har du ögoninflammation", eller om han sa infektion, jag hörde inte vad han sa, "det hör ihop med den infektionen som du har". När han talade om att jag inte skulle få penicillin utan Ery-Max istället krävde jag att få även Betapred utskrivet. Det är år och dar sen sist jag åt någon medicin, och jag vet att förutom penicillin så är det nåt mer jag inte tål. Sist jag åt det fick jag andnöd. Han gjorde som jag sa samt bad mig komma tillbaka om fjorton dagar.
Ja, så kan det gå när man får infektion och måste till VC.

-------------------------------

I eftermiddag har jag plockat både krusbär och svarta vinbär. Men fick lov att komplettera bären eftersom vi inte fick så mycket på våra unga bärbuskar. Hos snälla grannen Kristin fick vi plocka det vi behövde. Av de svarta vinbären ska det bli gelé och av krusbären är det tänkt att det ska bli marmelad.
Bäst jag höll på med syltningen kom en annan god granne, Karin och hennes BÅ, hit med en kasse blek taggsvamp. Så just nu sitter Karlsson och rensar dom.
Dom ska vi förvälla och stoppa in i frysen. Tidigare har jag fått massor av torkade trattis av dessa goa människor från Tälje!

Tack, tack goda grannar!

-------------------------------

Nu ska jag ta lite medicin och se om dom gör underverk med min infektion!

Ha det gott!


Kommentarer
Postat av: Karin

Bara du tillfrisknar och det får gå nån vecka till, ska vi ut och plocka trattisar! Krya på dig!

2010-08-13 @ 11:51:51
URL: http://www.lyckebo.bloggplatsen.se
Postat av: Märit

Tack, jag ska krya på mig! Klart vi ska plocka trattisar! I år måste det bli av, fast jag fick ju väldans massa av dig, så om jag snålar kanske jag klarar mig på dom! Ses snart!

2010-08-13 @ 13:04:10
Postat av: Karin

Klart vi ska komma iväg och plocka svamp så du inte behöver snåla!!

2010-08-14 @ 13:58:13
URL: http://www.lyckebo.bloggplatsen.se
Postat av: Märit

Tack, snälla goa Karin!

2010-08-14 @ 16:20:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0