Jag bestämmer...

...idag!
Igår bestämde jag att vi (jag, Karlsson och mamsen) skulle ut och åka idag oavsett väder. Jag bestämde var vi skulle göra våra stopp och vad vi skulle titta på (2 ställen bara), i alla fall i första hand. Sen kan det ju alltid smita in nåt annat sevärt beroende på vilken väg man väljer att åka. Karlsson skulle i alla fall få göra vägvalen utifrån mina val av stopp för våra besök.
Hursomhaver, vi kom iväg sent idag. Klockan blev nog närmare halv 10 och det berodde på att jag sov lite längre än som var tänkt. Jag hade nämligen örvärk i det andra örat i natt!!! Somnade och sov inte riktig förrän vid 4-slaget ungefär. Idag är jag näst intill stendöv på bägge öronen, men det är ju inte dom man tittar med gubevars!

Vi åkte i alla fall upp till By och hämtade mamsen. Hon var resklar direkt så det var bara att styra kosan mot första sevärdheten. Vi åkte över skogen till Strångsund, tog av där mot Gillhov och vidare mot Svenstavik. I Svensta stannade vi till på Dollarstore, inte mitt först stoppställe, men mamma har aldrig varit in där så vi tyckte att det kunde hon gott få göra. Jag kunde ju köpa halstabletter och Karlsson färdkost i form av godis där också till en billig peng. Vi kom ut med en full kasse, och det var inte bara halstabletter och godis i den. =)

Genom Svenstavik och strax utanför i Galhammar stannade vi vid sjön för första fikapausen. Galhammar gav gamla vibbar, hit har jag fått "äran" att vara chaffis många gånger.



Det var ljuvligt gott med fika! Jag hade bara druckit kaffe innan vi for hemifrån.

Från Galhammar bar det iväg igen. Vi skulle åka till Hovermo (mitt ena val av besök), men Karlsson tog av en annan väg så vi hamnade på andra sidan av Hoverberget. Då var det ju som gjort att åka upp till toppen och beskåda utsikten där först innan vi kom till Hovermo.



Mäktig syn! Fick inte riktig med på fotona hur långt och mycket man verkligen ser däruppifrån. Det finns även en toppstuga här där man kan fika om man känner för det.
Vi åkte nu runt berget och kom så småningom fram till Hovermo. Hit har jag och mamma varit förut, vi åkte med en Norrskogsresa. Det finns hur mycket som helst att se.





Mor framför tavlan på gården som ger en beskrivning av vad som funnits här och vad som fortfarande finns.
Vi började vår vandring i gårdsmuseet som är inhyst i ladugårdsbyggnaden. Här finns hur mycket som helst att se vare sig man är samlare eller inte. Här finns massor, kameror av alla de slag och från olika tidsåldrar, jordbruksredskap, kontorsmaskiner, det går helt enkelt inte att räkna upp allt.
Det jag och mamma främst kommer ihåg från vårt förra besök, och som hon påminde mig om igår. Det var den här:



Denna maffiga spis från 1938, skickad från Amerika till Gulli Persson i Skucku. Där fick hon meddelande från järnvägsstationen i Skanderåsen att det kommit en spis från Amerika. Det var Gullis mor i Vancover som skickat den till sin dotter för hon trodde nog att tiden stått still i gamla Sverige sedan familjen emigrerat någon gång på slutet av 1890-talet. Hur lång tid det tog för den fina spisen att göra resan är det nog ingen som riktigt vet.
Spisen gör sig inte riktigt rättvisa på fotot så jag rekommenderar att ni åker och tittar på den!



En förnämlig dusch!

På gården finns en jättestor kvarn också. Den går det fortfarande att mala i.





Vattnet forsade fint idag! På baksidan av kvarnen i ett utrymme finns en smedja
man kan titta in i.
På gården finns boningshuset där det idag är café och på övervåningen loppis. 
På andra sidan vägen ligger sågen, snickeriverkstad och en kraftstation.
Familjerna, som har bott här har varit väldigt driftiga människor och sett vad vattenkraften kan underlätta för dom själva och byn.
Som sagt rekommenderar er en resa hit. Det är ju inte så väldigt långt och det är fina trakter man åker igenom.
Titta in på den här sidan www.snilleriket.se

Besöket här tog sin rundliga men intressanta tid, det var inget som störde
eftersom mitt sevärdhet/besök nummer 2 inte skulle öppna förrän klockan 15.
Idag hoppade vi över Persåsen. Där har jag varit tidigare. Visst, god mat har dom och det är roligt att se olika hantverk mm. Men det var inte dit vi var på väg nu, så vi åkte förbi. Likaså åkte vi förbi Gisselfors och kaggfabriken som finns där. Det är mycket intressant att se hur dom gör kaggarna, jag har varit där och dit kan jag tänka mig att åka igen men man ska ha nåt kvar också till nästa år.

Nä, mitt besök nummer 2, gick till Slandrom. Där besökte vi JämtTinas Havtorn.
Gisses, det var mer intressant än jag trodde och det fick min hjärna att börja snurra. NU måste jag även plantera havtorn och göra alla gottiga saker man kan göra av bären. Tyvärr blev inga foton knäppta där.



En bild på lite av det vi handlade!
Jag ska baske mig åka dit och handla igen. För det lär ju ta ett tag innan mina havtorn har vuxit till sig, dom är ju inte inhandlade planterade ännu!
Den 4 september skulle det vara kul att åka dit då är det Havtornsfestival.
Gå in på Tinas hemsida och kolla de fina bilderna.
www.jamttina.se

Resan hemåt gick mest på grusvägar men innan det var klart var vi framme i Gillhov igen, fast vi kom dit en annan väg. Här fick vi en älgko och hennes inte alls gamla tvillingar springande rätt över vägen. Jag hann inte med, med kameran, så det blev mest bara ändalyktor och bakben, som kom med. Däremot fick vi se en fin kille i gårkväll när jag, Karlsson och mamsen for upp till Stensjön en vända.



Det är bara att hoppas att han överlever hösten och flera höstar, då kommer han nog att blir riktigt ståtlig.


 Från Gillhov bar det av nästan samma väg till By som när vi åkte i morse. Men istället för att åka in mot Strångsund åkte vi över Ocksjön och Länstersjön. Sen till By och lämna av en trött men glad mamsing.

Väl hemma igen hade vi idag avverkat ca 32 mil. Och solen har skinit hela långa dagen!

Ha det gott alla!





Kommentarer
Postat av: BÅ

Hoppsan vad mycket intressant det finns att se bara runt "hörnet"!! Ångrar inte VÅR resa, men kanske kan vi åka tillsammans nån gång!

2010-08-11 @ 22:50:26
Postat av: BÅ

Jo....nordligaste Dollar Store vi såg.. var i Gällivare, säg det till Torparn!!!

2010-08-11 @ 22:53:29
Postat av: Märit

BÅ, satt faktiskt och tänkte på det igår. Att vi väl skulle kunna göra någon sån här resa tillsammans! DollarStore i Piteå har haft besök av honom det är ju ganska långt upp det också! =)

2010-08-12 @ 08:59:02
Postat av: Torparn

Å ja ha faktiskt varit in på IKEA i Haparanda

2010-08-12 @ 19:57:34
Postat av: Elin

Och till till På Gränsen! ;) Synd bara att Alko inte hade öppet...

2010-08-13 @ 22:25:08
URL: http://storsvart.blogspot.com
Postat av: Elin

Glömde, Rajalla heter det ju om man ska vara petig. Inte På Gränsen.

2010-08-13 @ 22:27:19
URL: http://ephoto.cybersite.nu
Postat av: Märit

Ja, det var ju till Alko du ville. =)

Men, du åker ju upp så ofta så du kan nog åka in en annan gång!

2010-08-14 @ 09:00:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0