Ännu en helgen till ända...

På torsdagen plockade jag fram karré och skinkstek från frysen, så i fredags var det bara att sätta igång att laga mat när jag kom hem från jobbet.
Fredagsmaten blev utbankad karré som jag dubbelpanerade, till det potatisgratäng och en tomatsås.


Det blev riktigt gott.

Skinksteken gjorde jag iordning på fredagen och den åt vi av på lördagen. Då var sonalyckan här och fick trerätters. Bidde inget foto av det, men det blev en räkbakelse till förrätt, skinkstek, potatisgratäng från dagen innan och en härlig gräddsås. Desserten blev en vit chokladmousse toppad med mörk choklad, lite passionsfrukt och kiwi. Len som bara den!

Igår, söndag var det tänkt att vi skulle iväg och fiska men vi kom inte värst långt förrän det hade svallat över vägen på ett ställe, så då vände vi. Ville inte riskera att fastna.
Istället åkte vi på lite turné. Som vanligt åker vi lite hipp som happ. Den här gången gick färden mot Bräcke och höger där mot Grötingen. I Dockmyr tog vi av mot Bomsund.
Där efter vägen fick vi vara med om nåt som jag aldrig sett (och hört) tidigare.



Massor av renar nere på sjön och en hel hög, som dirigerades ner dit från översidan. Två samer med varsin skoter arbetade med dom. En av samerna kom och pratade och berättade att de skulle flytta renarna till ett bättre ställe. Det gick väl lite si och så innan dom fick fart på dom, men med skotern och ett läte, som dom ropade på renarna med så gick det. Synd att man inte har ljud på kameran, det var verkligen nåt speciellt att se och höra dom i arbete.

Vi fortsatte vår resa och hamnade så småningom i Hammerdal, där köpte vi en varsin korv. Men det är inget ställe jag rekommendera. Fy attan! Tur man inte blev sjuk av att äta den där korven! Hygienen på det stället var inte det bästa. Kanske tur vi åt korv med bröd och inte en kebabtallrik, jag såg ju hur dom hanterade den maten. TViii!!!

-------------------------------

Avslutar dagens blogg med lite bilder av lilla bagglammet.
Han börjar nu skutta omkring nere i hagen och saknar nog en kompis att leka med. Hoppas att det snart kommer lite kompisar.
Han verkar inte så skraj heller, idag fick jag klia honom lite.


Skrutten eller som Elin tycker den ska heta Froste, eftersom han föddes när det var -32 grader!
Hängörat har han troligen förfruset. Men det kommer nog att rätta till sig.



Ha det finfint!


Kommentarer
Postat av: Elin

Ja, dessa attas samer med sina renar! Tänk vad dom är duktiga på att förstöra lederna för oss lugna och snälla fritidsåkare... ;) hrm

2011-02-28 @ 19:03:11
URL: http://storsvart.blogspot.com
Postat av: Kate

Wow, vilken cutie den lilla killen är.

2011-02-28 @ 20:25:21
URL: http://goldengrainfarm.blogspot.com
Postat av: KarinW

Vilka sötisar! Jag tänkte rösta på köket men jag hittade inte fast jag sökte, kan du inte länka direkt till era bilder?

2011-03-05 @ 19:57:06
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0