Glada Hudik!

I helgen har vi varit och hälsat på BÅ och Karin i Hudiksvall.
Lördag förmiddag strålade vi samman i Jättendal och därifrån blev vi lotsade ut i skogen för att plocka svamp.
Det var en underbart härlig höstdag och svamp fanns det hur mycket som helst av.




Fast att det var svårt att slita sig från plockningen så var det ändå gott med en fikapaus.

Giriga blev vi jag och Karlsson men besinnade oss till slut och tänkte på det som fanns kvar att göra efteråt, nämligen rensning.

Efter knappt en timmes plockning drog vi oss ifrån skogen och styrde kosan till Hudiksvall. Fast först blev det ett stopp vid en sevärdhet, Holmgård, som ligger i Strömsbruk.



Här finns lämningar efter en stor gård som ska vara från början av 1600-talet. Gården övergavs 1695, då familjen som bodde här hamnade i händerna på den ökände ockraren Johan Lohe. Man kan skönja en del av byggnaderna och det finns skyltar uppsatta som berättar om dom.
Varje år hålls arkeologidagar här.

-------------------------

När vi kom till lägenheten åt vi först svampmackor (naturligtvis) och därefter var det dags för rensning av svampen.



Det tog sin lilla tid.

Efter att vi rensat färdigt, duschat och klätt om tog vi en promenad ner till stan. BÅ hade bokat bord på restaurangen 49:an.
Mmmmm, vilka underbara rätter vi blev serverade.


Karin och Karlsson åt fransk pepparstek.


Jag åt filet mignon b & w.


Och BÅ åt en fiskplanka.

Ni kan gissa att det var gott! Inte en gnutta lämnades kvar på tallrikarna!


Efter varmrätten var det dags för kaffe. Karin och Karlsson hade aldrig ätit friterad camembert så det ville dom prova.
Vis av erfarenhet vet jag att det är mäktigt så jag avstod, trots att det är så gott.

Karin var så lyckligt salig efter att ha ätit den här desserten och att BÅ hade tipsat henne om att beställa så hon tackade honom på sitt lilla vis ;-)



----------------------

Vid halv elva på söndag for jag och Karlsson hem. Men i Jättendal var vi tvungna att åka in till svampstället igen. Vi plockade ungefär en kasse innan vi slet oss därifrån.
Så när vi kom hem var det bara att sätta igång med rensning igen!



Nu har vi matrumsbordet fullt med svamp som ska ligga och torka!

Tusen tack Karin och BÅ! En supertrevlig helg har det varit! Det här ska vi göra om fler gånger!

Ha det gott alla!




Kommentarer
Postat av: Kate

Jag har aldrig tänkt på att äta en svamp smörgås!

2010-10-04 @ 16:19:35
URL: http://goldengrainfarm.blogspot.com
Postat av: Märit

Kate, det är jättegott, när svampen är färsk!

2010-10-04 @ 20:49:32
Postat av: KarinW

Visst är det kul när det finns mycket svamp?! Har mitt trattisställe oplockat så jag hoppas det blir tid på lördag. Vad kul med växthus, nu längtar väl du extra mycket till våren?

Ha de fint/Karin

2010-10-04 @ 21:45:02
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Märit

Ja du Karin, det ska bli jättekul med växthus, få se då ifall tomaterna vill växa till sig bättre.

Och svampen var det jättekul att plocka! Här hemma vet jag inte ett enda ställe?

2010-10-06 @ 15:07:37
Postat av: Kerstin

O så mycket svamp! Det är så kul att plocka men jag tycker inte det är lika kul att rensa:=( Då vill jag gärna hitta på nåt annat.

2010-10-08 @ 22:20:06
URL: http://mindag-k.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0