Korvgryta à la Nyänget

Jag har ju gjort ett försök till att göra månadsmatsedlar. Hela september är klar och stora delar av oktober månad. Hittills har jag (vi) hållit oss ganska bra till matsedlarna med några få byten av dagar och några dagar då vi ätit någon annanstans än hemma. När jag gjort matsedlarna har jag haft tanken att veckorna ska innehålla, korv-, köttfärs- och fiskdagar. De övriga två dagarna kan det bli soppa, pannkaka, pölsa osv. Helgerna viker vi till rent kött, kanske längre tid i köket och lite dyrare ingredienser.
Vi har utgått mycket av vad vi har i frysarna. Och faktum är att vi ser resultat av det och det har börjat minska i dom. Har faktiskt också märkt att mataffär´n inte får lika många besök längre. 
 
Vi måste ju tänka på att vi beställt en halv gris och även beställt älgkött och troligtvis blir det lite nötkött också. Och icke att förglömma, vi har ju lammslakt här i oktober. Så då måste det bli plats i boxarna!
I helgen ska vi i alla fall ta ut några lammskånkar ur frysen och röka dom.

Matsedeln idag bjöd på en värmande korvgryta.



Det blev en väldigt billig middag för två varsin matlåda till i morron + en matlåda extra som får åka in i frysen här i köket. Det enda jag köpte var kålrot, rotselleri och purjo. Potatis och morötter finns i landet. Persilja finns från förra året i frysen och Färilakörven ligger betald och klar i frysboxen. =)
Ska strax gå ut i matboden och plocka in ärtsoppa, som vi ska äta i morron, en limpa och en bit korv som vi ska ha till pålägg .

Ha det gott!


Kommentarer
Postat av: Kathy

Mmmm, that looks delicious!

2010-08-26 @ 01:11:22
URL: http://goldengrainfarm.blogspot.com
Postat av: Märit

Kathy, det är gott och det är billigt och värmande så här på höstkanten! =)

Ha det gott!

2010-08-28 @ 17:52:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0