Ta tillvara-tiden har börjat!

En av vändorna nere på Näset, för att infånga smitare, så hittade jag en buske med vita vinbär, inte många bär men ändock. Jag har inga egna så jag plockade de som fanns där. Kom ihåg minnet av syltade vita vinbär som jag åt ganska mycket av i slutet av 70- och början av 80-talet. Dåvarande sambos mormor gjorde en ljuvlig syltning.
Jag letade i mina kokböcker och även på nätet men hittade inget recept, som jag tyckte stämde med det jag har ätit. Då tog jag till min skatt, en kokbok från 1879. Och där minsann fanns det  t om två olika recept. YES!
När jag ändå var i farten så gjorde jag pressgurka också. Svärmor hade skickat med en stor fin gurka till mig med Elin.



Jag gjorde bara en liten burk med pressgurka, eftersom jag tänkt göra bostongurka av resten av gurkan. De syltade vinbären blev bara en liten burk också. Det fanns som sagt inte många bär på busken. Nån dag ska jag laga till en stek och smaka på delikatesserna. Blir syltningen så bra som jag hoppas tänker jag hålla hårt i det receptet, det kommer inte att spridas bara lämnas efter till nästa generation. =)




Min fina gamla kokbok, som Karlsson ropade in på auktion till mig. Det är lite klurigt när man läser recepten och man måste omvandla från gamla mått till dagens, men det går. Och har man som jag, en entusiastisk sambo, som mer än gärna hjälper till så fixar det sig.

-------------------------

På tal om kokböcker så låg det ett paket i postlådan förra veckan. I paketet låg en kokbok från Aftonbladet.



Och idag låg en ljudbok i postlådan (också från Aftonbladet). Jag har (på skoj) varit med i väderduellen och utmanat Pär Holmgren och tydligen så har jag varit nära när jag gissat temperaturen???
Jag, som älskar kokböcker blev förtstås glad och det finns en hel del intressanta recept i den. Några av våra mest namnkunniga kockar har med sina recept.

-------------------------

Idag har jag varit och skördat lite sockerärter, igen. Tror det är tredje gången jag är ner till trädgårdslandet och skördar. Jag har även, tidigare, tagit tillvara lite broccoli. Inte så mycket men det kanske kommer mera. Såg också idag att squashen börjar ta sig. Kanske jag kan få en liten skörd där också. Tyvärr har dillen inte tagit sig?! En endaste stjälk har kommit upp, räcker på sin höjd till en middag. För mig som är van att ha frysen full med dill varje år (behöver inte köpa) blir det tomt. Men kanske mamsen kan dela med sig av sin.

-------------------------

När jag ändå är igång och pratar nästan bara mat i det här inlägget, så har jag bestämt mig för att bli ännu mera duktig på att organisera matlagningen och inhandling av varor. Tidigare har jag, med olika gott resultat, varit bra på att göra åtminstone veckomatsedlar och sen handla efter vad som måste kompletteras. Nu har jag bestämt mig för att minimera hushållskassan ytterligare. Härförleden var jag till stora staden och storhandlade mat- och basvaror. Nu har jag gjort matsedel för hela augusti. Jag har gått efter vad som finns hemma i frysarna och vad jag inhandlade samt vad som börjar växa i trädgårdslanden. I slutet av denna månad åker jag, sonen och mamsen ner igen, så hela september månads mat är klappad och klar (i alla fall på listor)! Oktober är också på G. Nu behöver man ju inte följa det här slaviskt men utgångspunkten och varorna finns ju i alla fall hemma. Byta matdagar är ju lätt. Ibland är det helt stilltje i hjärnan vad man ska ha till middag. Men i någon vecka nu har jag fort som attan skrivit ner när en maträtt ploppat upp i skallen.

-------------------------

Nu ska jag ta reda på annan sorts mat! Kattmat i form av en levande råtta, som lillkatta Mynta håller på att pina livet ur inne i tvättstugan! Den här sommaren vet jag inte hur många levande, halvdöda och döda möss, råttor och sorkar som våra katter har tagit in. Har det inte varit dessa gnagare har det varit ödlor och fåglar!

-------------------------
Ha det gott!


Kommentarer
Postat av: B-Å

Min kära Madam F, så rätt du hade!! Väldigt förädiska!!! Ojojoj.... ;)

2010-08-06 @ 09:00:21
Postat av: Märit

Glömde tala om det för Karin när hon fick paketet!

2010-08-06 @ 10:19:14
URL: http://torparsambo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men Märit! DET vet jag väl.... ;-)

2010-08-06 @ 19:59:18
Postat av: Märit

Ja du, förstår dig så väl...dessa 60:or behöver hjälp på vägen...;-)

2010-08-06 @ 21:24:21
URL: http://torparsambon.blogg.se/
Postat av: KarinW

Hallå där Märit! Nu har jag legat på latsidan och inte varit in till dig på en evighet, det ska bli skärpning:)! Vad häftigt med en så gammal kokbok, ojojoj vilken skatt! Du verkar ha haft en härlig sommar och det har jag också haft!

Jag är galen på grannkatten som möblerar om i mitt trädgårdsland men hon jobbar ju bort en hel del råttor så jag ska sluta gnälla.

Ha det fint/Karin

2010-08-11 @ 22:10:19
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Märit

Karin, kul att du hittar hit igen! =)Det är ju sommar och då är det annat man prioriterar. Jag är mest förundrad över mig själv att jag bloggar över huvudtaget. Men eftersom vi knäpper många kort och ser ganska mycket på våra irrfärder så är det roligt att delge andra, smultronställena vi hittar. Matfotona blir det sämre med! Ska skärpa mig där också.

Ha det gott!

2010-08-12 @ 09:43:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0