Lammboom

Nu har det kommit igång ordentligt.

Slutet av förra veckan och fram till lördag har det fötts 13 lamm. Så nu har 15 stycken kommit till världen och ser pigga och friska ut.

Vid 12-tiden på lördagen gick jag ner en vända till fåren för att titta till de små som fötts under natten. Då ser jag att en tacka mycket snart kommer att lamma. Eftersom jag inte hade kameran med och det såg ut att dröja lite så gick jag och hämtade den.
Tillbaka så tittade jag in i stallet för att se hur det gick, men ännu hade hon inte fått något.
Så gick jag längre in och tittade i i boxen då ligger en annan tacka där och har precis fött sitt lamm.


Jag hade precis missat själva förlossningsögonblicket! Attan!

Men så började den andra tackan visa att nu skulle det ske!

Nu hann jag med och fick se när ett litet lamm kommer till världen. Det är väldigt svårt att få se en lammfödsel eftersom tackorna inte gärna vill visa det. Ofta lammar dom när man minst anar det.

Bägge tackorna fick två lamm.

Spelevinken i hagen just nu är den förstfödde lillbaggen! Full fart på honom hela tiden.


----------------------

Fler foton på de små gulliga lammen kommer snart!

Ha det gott!

(Glöm inte röstningen, sista dagen är den 20 mars)


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Va kul att du lyckades vara med när hon lammade! Det, kan jag tänka mej, är en häftig upplevelse. Kul att kameran också var med!

2011-03-15 @ 07:16:28
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: KarinW

Men vad spännande! nu har ni fullt upp förstår jag med alla "småttingar". Nu har jag röstat på ditt kök!

2011-03-17 @ 21:59:29
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Märit

Kerstin: Ja, det är inte alla förunnande att få se det. Tackorna är duktiga på att "hålla igen". Du får komma på lördag (eller någon annan dag) och titta på de små.

Karin: Det är spännande! Micke från Dagbladet var här i går eftermiddag och han blev förundrad över hur lugnet spreds i kroppen av att stå och titta i hagen! Stort TACK för att du röstat! Inte troligt att man vinner men nu har jag gjort ett försök i alla fall! Ha det gott!

2011-03-18 @ 05:38:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0