Julgransplundring

Nu är trettonhelgen över och en alldeles vanlig helg gör intåg.

Började förmiddagen med att plocka av den stackars granen. Lite hjälp hade vi haft redan innan då Melker och Mynta så snällt plockat av flera kulor och som nu låg under soffor och bord.



Tror att den här granen helst hade velat stå kvar ute på rot och som hämnd lämnade den efter sig i stort sett alla sina barr. Fullt med barr överallt! Dammsuga, dammsuga och dammsuga igen!
När jag ändå var i farten plockade jag bort alla jultomtar, adventsstakar och stjärnor, dukar mm.
Har nosat runt i alla rum för att inte glömma någon tomte framme men lagom till påsk dyker det väl upp nån ändå, det brukar ju alltid bli någon stackare kvar.

-----------------------------------

Idag var det behagligt väder ute så Roj tillbringade mycket tid ute i snön.



Han fullkomligt älskar att "bada" i snön. Och man ser verkligen hur lycklig han är när han hoppar omkring.


-----------------------------------

På eftermiddagen åkte vi till Ånge för att handla lite och då talade jag om för Karlsson att jag plockat fram en köttbit och att jag förväntade mig att han skulle tillaga den + att jag ville att han skulle göra potatisgratäng eftersom vi hade så mycket grädde i kylen. Han såg lätt förskräckt ut men jag lugnade honom med att jag äger en uppsjö av kokböcker så det skulle bli en enkel match.
Jag skulle stå för förrätt och efterrätt. =)



Förrätt blev en liten smörgås, på supergott bröd som Karlsson bakade dagen innan, toppad med ost, skinka och lite god röra.



Jättegott!
Karlsson fick till en mycket god potatisgratäng! Han följde receptet till punkt och pricka, la upp potatisskivor, kryddade, på med nästa lager potatis, kryddade osv och sen på med gräddmjölk. Och efter ett tag på med riven ost. Så gjorde nog jag också en gång i tiden numera lägger jag i allt i en kastrull och rör om och värmer lite och sen "splash" ner i ugnsformen. Min gratäng blir således inte lika fin som den Karlsson gjorde men smakar ungefär likadant. Till gratängen stekte han biffar och gjorde en grönpepparsås (från påse men vad gjorde väl det) och jag som vill ha lite grönsaker värmde på lite småtomater.
Mumsigt blev det!



Efterrätten blev vår egna hemlagade vaniljglass till det serverade jag färska frukter, mandarin,
äpple, vindruvor och passionsfrukt.

Trevlig helg alla!


Kommentarer
Postat av: Kate

Men who cook are very sexy!

2011-01-08 @ 17:36:24
URL: http://goldengrainfarm.blogspot.com
Postat av: Märit

Yes, they are very sexy! =)

2011-01-09 @ 09:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0