September...

Så då är vi inne i höstmånaden. Den har hittills bjudit på en morgon med rejäl frost och så helgen med kanonväder. Varmt så ini bomben.

I fredags åkte jag och mamsen till Sundsvall. Mynta skulle in och kastreras. Vi lämnade henne i Bergsåker klockan 8 på morgonen.
Efter det for vi ut till Birsta, det enda som var öppet då var Willys, så vi gick in där och handlade. Jag köpte mat, drygt 5 stora kassar, och kalaset gick på...hör och häpna...860 kronor. Nu har vi mat för hela denna månad + en del till nästa månad också. Vilken skillnad att handla! Var till ICA i Ånge igår och handlade 1 kasse, den kostade sina modiga 500 kronor?!



Mynta fick vi hämta vid tvåtiden. Hon var vaken och jamade lite i sin bur på väg hem. Väl hemma var det bara att ta av henne kragen, hon var hungrig och törstig för hon hade ju varit fastande sen kvällen innan. Hon var inte ett dugg trött eller dålig efter operationen. Hon var precis som vanligt, hungrig och nyfiken på allt! Plåstret på örat, där hon blivit id-märkt, tog vi bort på kvällskvisten. När man köper en katt från djurhemmet ingår vaccination, id-märkning och kastrering.

-----------------------------

Lördagen var vikt till vernissage på biblioteket. Det var fotoutställning. Temat var "Mitt Ånge" och vem som helst fick lämna in max 5 bidrag. 150 foton skulle ställas ut i konsthallen. På fredagen hade fotografer från ST och Dagbladet samt en fotolärare från Ålsta gått igenom nästan 270 bilder och till slut enats om vilka som skulle visas upp. Av dessa 150 bilder hade de dessutom valt ut 15 stycken, som blev deras favoriter och fick en stjärna i kanten!
Jag och Karlsson hade lämnat in 5 bidrag var. Till min stora förvåning var 4 av mina bidrag upphängda, och ett hade fått en stjärna också! Karlsson fick 2 av sina bidrag upphängda och som tur var fick han också en stjärna på en av dom! ;D
Motiveringarna på våra foton med stjärna blev följande;
Svartvit bild med maskrosfrön: Fantastisk mjukt kopierad bild, mycket film och mörkrumskänsla (Lasses bild)
Hund vid sjö: Bra komposition. Vad händer där ute i dimman? (Min bild)



Uruselt foto, tagen med min mobil!
Fotona kommer att kunna ses under hela september månad.

-----------------------------

Lördagkvällen var vikt till goa Tälje- & Hudikborna, Karin och BÅ!
Vi har länge tänkt bjuda hem dom, som tack för all hjälp under höskörden. Den här kvällen passade det alla. Och klockan 17 dök dom upp.

Vi började med en välkomstdrink i TV-rummet (som näsan aldrig används annars). Jag gjorde en Piggelindrink, tack Växelhäxan för receptet!



Till drinken serverades lite snacks i form av salta pinnar och nötter samt tunnbrödremsor, som fått gotta till sig i ugnen med västerbottenost.



Förrätten blev en Parmesansnäcka.

Till varmrätt blev det karvkött, rostade rotsaker, sallad och kantarellsås. Det bidde ingen bild på det för vi glömde alldeles bort kameran.



Höll inte på att hinna med att fota desserten heller! Men här syns Bå, som skrapar det sista ur sin skål! Desserten blev Norrlands-Suprise! Blandade bär som rörts ihop med socker och citron och till det messmörs-glass!

Efter dessert serverades kaffe och havtornslikör.

En mycket trevlig kväll hade vi! Det här måste vi göra om igen!

-----------------------------

Nu är det söndag! Och den här dagen ska vi bara slappa och ladda inför en ny arbetsvecka!

Ha det gott alla!




Kommentarer
Postat av: Kerstin

Va kul att ni också fick med bilder! Jag fick också med 4 bilder och det trodde jag aldrig!!! Var inte så himla nöjd med mina men det vet ju bara jag;=)

Jag var jätteimponerad av utställningen. Vilka fantastiska bilder det är med! Imponerande vacker kommun vi bor i! Är lite nyfiken vilka bilder ni hade med. Kan du visa......

2010-09-14 @ 21:18:28
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: Märit

Hej Kerstin,

Om du kikar in på Karlssons blogg så ser du vilka bilder vi har med!

Vilka är dina?

2010-09-16 @ 17:25:14
Postat av: Kerstin

Fina bilder ni fått med! Mina ligger på mindag under titeln "Hej igen" längst ner.

2010-09-17 @ 07:18:42
URL: http://mindag-k.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0