Mååååndag igen då

Verkar som att det bara är måndagar och fredagar nu för tiden?! Ingen höjdarmåndag precis. Vaknade inatt av att det sved i halsen. Trodde att det var för att jag snarkat (hmmm, jag snarkar väl inte?) Men i morse insåg jag att det nog är den här förkylningen som påbörjats men helt avstannat igen (flera gånger om), så har det varit sedan förra veckan. Innan arbetsdagen var slut började jag nysa hejvilt och det berodde inte på bokdamm. Väl hemma så orkade jag inget, tog en alvedon och la mig en stund. Middag? Tja, tur att det finns pärer och morötter i källaren och i frysen hittade jag Mamma Scans köttbullar. Det fick bli Potatis, morotsstuvning och köttbullar till middag. Sambon verkade inte ha nåt emot det, fast han äter i och för sig det mesta. Han är för lättfriad han!

Inget foto bidde det heller!
Karin, jag kommer inte ihåg att ha kameran vid spisen!!! ;-)

Min morotsstuvning gör jag som så (inga måttangivelser, på en höft bara): Kokar morotsslantar och tar sen tillvara på spadet. I kastrullen som jag kokat morötterna i (utan att diska den emellan, uscha då)smälter jag smör (riktigt smör), blandar i vetemjöl och blandar sen i morotsspad och mjölk. I mitt fall använder jag laktosfri mjölk då jag är lite överkänslig. Låter det koka ihop. Fyller på med grädde (laktosfri) och fortsätter att sjuda så att det inte blir mjölsmak. Kryddar med salt och peppar. Häller i morötterna samt repar lite persilja. Smakar av och kollar konsistensen. Är stuvningen för lös rör jag i lite idealmjöl är den för tjock häller jag på lite mera mjölk eller morotsspad. Lätt som en plätt! Nu är det dags för sängen! Skulle tro att min dag blir här hemma i morrn. Men man vet aldrig, seg Haverö-bo som man är!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0