Förkyld kycklingmamma!

Den här förkylningen tog i rejält. Låg mest hela dagen igår. Utom när jag tittade till äggkläckarskåpet. Det var dag 21 och dags för kläckning. Korta stunder fick jag låta bli att känna mig klen och titta till de små och se till så att katterna höll sig ifrån buren.


Den här lilla parveln kom ut vid 11-tiden.
Ett tag trodde jag att han skulle bli ensam men framåt kvällen kom ytterligare några. Nu på morgonen har jag plockat ut 15 stycken och lagt i buren med dom andra. Det är fler på gång.
Kycklingar är roliga varelser, jag försöker alltid visa dom vattnet och börja ge dom mat (hårdkokt äggula), så efter en stund tror dom att mina händer är mamma. Dom piper nåt förskräckligt när dom ser händerna, och vill inte att jag släpper ner dom igen. Helst vill dom kura ihop sig inne i handen och ta sig en "tupplur".
Framöver lär det bli barnavandringar hit, som vanligt varje år när vi fått kycklingar och också senare när lammen kommit. Det är kul med barn men vad svarar man en 4-5 åring som undrar hur kycklingarna kommit in i ägget?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0