Sista semesterlörda´n

Idag har det varit kvalmigt och fuktigt, egentligen har det varit skönast att vara inomhus.
Men vi tog i alla fall ett tag med "visthusboden", städade undan lite och plockade över nästan allt från den ena frysboxen till den andra. Om nån dag har vi nog kunnat flytta över allt så då ska den tomma boxen städas. Därefter flytta över från den fulla till den tomma nystädade, för att göra samma procedur med den. Vill ha dom rena och fina inför hösten. Dessutom är det inte helt fel att inventera vad man har i frysarna. En del kunde vi plocka ur genast och koka för att ge till hönsen. I morgon blir det jordkällaren som får sig en omgång.

Bilder på hur vår visthusbod ser ut:


Högra sidan av boden. En frysbox rakt fram och till höger ett gammalt överskåp, som nu används som extraskafferi. Bra att ha när man storhandlar exempelvis konserver mm. I det här skåpet förvarar vi även glasburkar, som kommer att användas till gelé, sylt, chutney och annat som vi tar tillvara.


Vänstra sidan av boden. Den här frysen är nu full, men en jättehink med rensade lingon från förra året tar sin plats i den. Ska ta och koka sylt av dom endera dagen. Lådan på golvet innehåller en stor köttkvarn, som vi köpte häromåret. De man har till hushållsassistenten förslår inte långt när man ska mala mycket och att låna är ingen höjdare heller, bättre att köpa en själv. Kitteln ovanpå är en konserveringskittel. Den köpte vi förra hösten och vi har tänkt att försöka oss på att konservera lite själva. Tänker ta hjälp av mamsen och svärmor, dom har ju använt såna här.
Kylen kan vara bra att använda någon gång. Senast var när Karlsson fyllde 50 år, då slapp vi ha all mat inne, som tog plats. Mellan frys och box finns precis plats för två bakbord. Det stora, som syns på bilden, gjorde svärfar till mig när jag nästan nyss klivit in, som torparsambo, genom dörren här på Nyänget. Den är stor, täcker hela köksbänken, men den är suverän när man gör storbak. Bakom står ett litet behändigt, som jag fått av goa Kristin, det är lämpligt när vi gör bara en stöpa eller mindre kakbak.

-----------------------------------

Efter middagen idag, som bestod av sambalkotletter, potatis från egna landet, egna tomater och sockerärter (fotade men det såg inte gott ut på bild!), for vi upp till Torringen för att kanske, möjligen få lite fisk. Jag misstror ju denna sjö och ikväll besannades de ännu en gång! I söndags var vi upp och jag fick faktiskt en liten öring då, men den tappade jag innan jag fick den i båten (vi hade ingen håv med oss). Det är enda gången jag fått ett napp över huvudtaget i den här sjön, som alla lovordar så.
Ett annat fenomen efter vägen upp till Torringen, jag har aldrig sett ett 4-fota djur där någon gång. Endast harspår.

Ha det gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0